Vallaskogen Linköping

Vallaskogen Linköping
Foto: Anders Pihl @creativeamor

tisdag 8 maj 2012

Zappa och Floyd

Upptäckte idag att många DVD konserter finns upplagda på Youtube - vilken lycka. Har lyssnat igenom Pink Floyds Pulse och Frank Zappas Barcelonakonsert. Båda otroligt värda sin lyssning och tittning. Zappas konsert kan få mig att tappa hakan vad gäller orkestrering och ekvilibristisk uppvisning.

Vad gäller Pink Floyds Pulse så har jag den på DVD och det är en helt magisk konsert - både musikaliskt och effektmässigt. Hade gärna bytt ut några av mina konsertupplevelser mot att se den. Osökt kommer här en lite topp fem lista över bra konserter jag beskådat:

1. Bruce Springsteen - Born in the USA Tour Ullevi 1985
2. Sting - Back To Base Tour i Dallas och i Stockholm
3. Pink Floyd i Globen 1989
4. Dizzie Gillespie and his United Nation All Star Big Band på Skeppsholmsfestivalen runt 1988
5. Någon av Bo Kaspers Orkester konserter jag bevittnat, t ex Slottstruinen Borgholm 2011

Bubblare: Traste Lindéns Kvintett på Videokaféet, Kristina Från Duvemåla konsertversion Finspångs Slott, någon viskväll i Västerviks slottsruin.

LPHFD tisdagen 8:e maj: Comfortably Numb med Pink Floyd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar